Apakah yang dimaksudkan dengan The Big 6 ?
Kemahiran The Big 6 merupakan kurikulum Literasi Maklumat, proses penyelesaian maklumat dan satu set kemahiran - kemahiran yang menyediakan strategi yang efektif dan cekap untuk memenuhi keperluan maklumat. Kemahiran The Big 6 dibangunkan oleh Michael Eisenberg dan Bob Berkowitz. Ini boleh digunakan apabila murid berada di dalam pelbagai situasi, dari segi akademik atau peribadi, yang memerlukan maklumat untuk menyelesaikan masalah, membuat keputusan atau meyempurnakan tugasan. Ini juga adalah Model Literasi Maklumat yang paling popular kerana mudah digunakan.Model The Big mengandungi enam langkah utama iaitu menentu(task defination), mencari(information seeking strategies), megguna(location and acces), mencatat(use of information), melapor(synthesis) dan menilai(evalaution).
- Menentu(task definition):
Ia dapat menggambarkan skop sesuatu topik dan dapat mengingati isi penting mengenai perkara yang berkaitan. Antarannya, kita boleh membuat gambar rajah, mengumpul peta pengetahuan dan lakaran topik. Implaknya, kita dapat mengenal pasti maklumat yang penting dan dapat memahami penentuan jenis maklumat yang ada pada sumber berlainan.Ini juga dapat mengaitkan maklumat dengan sumber - sumber yang ada.
2. Mencari(information seeking):
Selain itu, kita dapat memahami dan menulis bagaimana sumber disimpan
dan disusun untuk digunakan seperti majalah , buku , kaset video , peta dan
slaid. Kita juga dapat memilih sumber yang sesuai dan mengetahui
kelebihan dan kekurangan sumber.
3. Mengguna (location and access):
Apabila kita menggunakan kemahiran belajar, kita akan dapat membaca
dengan meluas ,fleksibel kaedah atau teknologi yang sesuai untuk mendapat
maklumat yang diperlukan.Tambahan pula kita dapat menggunakan teknik
membaca seperti “skimming”,”scanning”, SQ3R, kata kunci dan lain-lain
untuk memproses maklumat dan meramal, membuat hipotesis, bandingan
dan analisis.
4. Mencatat (use of information):
Kita boleh memilih cara membuat nota mengikut keperluan kajian dengan
mengenalpasti isi penting perkataan sendiri dan mengumpul serta menyusun
maklumat untuk persembahan. Kita juga boleh menggunakan kemahiran
menulis, melukis dan menghasilkan nota yang sistematik dan berkesan.
5. Melapor (synthesis):
Kita perlu berkomunikasi dengan tepat dengan mengambil kira media, mesej
dan penonton. Selain itu, kita dapat menyedari diri sebagai pengkaji yang boleh
menilai strategi dan kemahiran di setiap dan peringkat kajian dengan kebolehan
dan keyakinan yang tinggi.
6. Menilai (evalaution):
Akhir sekali, kita dapat mengenalpasti kemahiran yang diperlukan serta
membincangkan dengan fasilitator dan kita dapat mengimbas kembali proses
kajian serta menyatakan pengalaman menjalankan kajian.
kajian serta menyatakan pengalaman menjalankan kajian.
No comments:
Post a Comment